Søvn og mad - 7.5 mdr.

29. april 2020

Alder:
7 mdr.

Søvn og mad - 7.5 mdr.

Hej Helen,

Vi har en sund og rask datter på 7,5 måned, der sover meget uroligt med mange opvågninger. Jeg fuldammede til hun var 4,5 måned, hvorefter vi gik over på flaske. Nu får hun primært almindelig mad og 4 flasker fordelt på døgnet. Hun har altid været bedst sovende i barnevognen, har altid haft en stærk 30mins søvncyklus om dagen og trængt til at få "ro" i form af svøb osv, da hun var lille. Hun sover som regel godt om dagen, og vi er lige i overgangsfasen fra 3 til 2 lure dagligt.

Vores udfordring er, at vi gerne vil derhen, hvor vores datter kan sove længe stræk uden opvågninger og fase nat-flasken ud, således der ikke er mad mellem 23-05. Vi er ved at være tyndslidte af de mange opvågninger, og vi tænker, at maden spiller ind. Nogle nætter har hun ml 10-15 opvågninger per nat, hvor hun får sutten og falder i søvn med det samme...og så gentager det sig mange gange. De værste nætter er det 1 gang i timen. Andre nætter sover hun som en sten mellem flaske ved 23-00 tiden til 05, så hun kan jo godt!

Er der noget i vores rytme, der kunne være med til at sikre flere gode nætter mere stabilt? Desuden vågner hun hver morgen mellem 05-06,og vi er lidt trætte af de tidlige morgener...

Hun spiser alt, vi serverer med stor glæde!

Sådan ser hendes rytme ud:

05-06 vågner og står op
07 morgengrød og frugt med vand
Cirka 08.30 får hun en bolle eller lign og vand
Første lur ved 9-tiden
Sover alt mellem 1-2,5 time
11-12 frokost cirka 1 time efter hun er vågnet fra lur: brød med pålæg, grøntsagsmos, gnavegrønt, fisk, grød (hun spiser alt)
120ml flaske ...

Annonce

... inden frokostluren
13-14 sover alt mellem 1,5-2,5 time
Får eftermiddagsmad: lidt grød, frugt, bolle, grønt og vand
16-17 nogle gange 3 lur afhængig af dagens rytme
17.30-18 aftensmad: alt hvad vi får gjort børnevenligt og vand
Leg, hygge og evt bad inden sengetid
Omkring kl.19 får nattøj, læst bog og puttes med tøjkanin og sut i egen seng i vores soveværelse. Får 180ml og falder selv i søvn efterfølgende indenfor 15 min ved at musse med kaninen. Nogle gange er vi lige derinde og kysse hende, sige godnat og ligge hende om på siden, men hun falder næsten altid i søvn af sig selv.
23-00 første flaske som drømmetår (er det dumt, burde vi vente, til hun selv vågner?)
03 vågner igen nærmest fast hver nat og får sut et par gange. Bliver ved og får 2 flaske (120ml)
Cirka 05 vågner og kommer op i vores seng, sover nogle gange videre- men sjældent.

Nogle gange sover hun som beskrevet ovenfor helt af sig selv til kl.05, og så giver jeg hende en lille flaske på 60ml, så det ikke tager appetitten til morgenmaden, men det er sjældent efterhånden. Hun har som regel 10 opvågninger hver nat.

Hvordan vænner vi hende af med nr 2 natflaske?
Hvis vi giver flaske kl. 05 og forventer, hun sover videre derfra, er jeg bange for, det tager hendes appetit fra morgenmaden? Hvor mange ml vil du anbefale, vi giver her? Vil helst helt væk fra denne flaske og give den inden første lur istedet.
Hvordan får vi hende videre i søvnen efter kl.05? Uanset hvornår hun puttes om aftenen, vågner hun samme tid om morgenen.

Håber du kan hjælpe med de mange spørgsmål:)

Hilsen
En tyndslidt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig